Jaki statyw do fotografii produktowej?

 Statyw to podstawa w fotografii produktowej


Każde zrobione zdjęcie produktowe jest wykonywane na statywie, ponieważ daje to możliwość precyzyjnego ustawienia kadru, ustawienia manualnej ostrości oraz wysokiej powtarzalności ujęć. Statyw jak widać, to must have w pracowni fotografa produktowego

W studiu często zdarza się tak, że mamy fajne ujęcie, lecz inne aspekty wymagają poprawy, jak np. światło, kompozycja aranżacji. Gdy mamy świetny kadr, to bez statywu nie jesteśmy w stanie go powtórzyć. Żeby przybliżyć się do podobnego ujęcia tracimy po prostu mnóstwo czasu. Na statywie pracuje się znacznie szybciej i można kontrolować inne zmienne, które wpływają na całe nasze finalne zdjęcie.
Mapka dojazdu do studia fotografii produktowej, w którym wykonane zostało poniższe zdjęcie statywu.

 

Na co zwrócić uwagę przy wyborze statywu?

To na co należy zwrócić uwagę przy zakupie statywu, to jego przeznaczenie pod warunki pracy i sam osprzęt - czyli nasz aparat. W fotografii produktów często używane są statywy kolumnowe, które są na kółkach i bardzo masywne. Składają się z mobilnej podstawy, kolumny centralnej i ramienia bocznego, do którego mocowana jest sama głowica. Takie statywy sprawdzą się idealnie w każdym studiu, ponieważ zapewnią świetną stabilność, dzięki czemu możemy wykonać zdjęcia małych elementów, jakim są wyroby jubilerskie. Fotografia biżuterii zazwyczaj wymaga focus stackingu, która polega na zrobieniu wielu zdjęć z różnymi wartościami ostrości. Gdy mamy już kilka, a nawet kilkadziesiąt, zdjęć z różnymi płaszczyznami ostrości, to zostaje już tylko postprodukcja w postaci retuszu. Teraz wyobraź sobie jak bardzo musimy być precyzyjnie, by każda klatka była idealnie w osi. Małe poruszenie i zaczynamy zabawę od nowa. Statywy kolumnowe pozwalają na bardzo szybkie zmiany położenia aparatu w pionie. Reszta zmiennych to położenie statywy poprzez jego przesunięcie i ustawienia głowicy. Wszystko to sprawia, że wygodnie, szybko i precyzyjnie można pracować. Statywy tego typu mają kilka wad, a właściwie jedna, którą jest cena. Potrafią kosztować po ok. 50 tys. zł.

Jaki statyw, gdy musimy liczyć się z budżetem?

Dobrym wyborem, który jest złotym środkiem, to wybór statywu z przedziału 1000 - 2000zl. W tym budżecie kupimy już statyw z głowicą, który ma wszechstronne zastosowanie. 

Ważne cechy statywu do fotografii produktowej, to masa, stabilność i dobrą głowica. Masa musi być dość duża, ponieważ lekkie statywy przy zwolnieniu lustra mogą sprawiać cały aparat w rezonans. Przy długim czasie naświetlania jest to bardzo ważne, bo zdjęcia wyjdą poruszone i nieostre. Stabilność też ma znaczenie, bo samo wyzwolenie migawki palcem też wpływa na poruszenie, drgania i finalną jakość naszych zdjęć. Zdjęcia do sklepów internetowych muszą być dobrej jakości i bardzo ostre w pełnej jej głębi. Oznacza to, że trzeba stosować wysoka wartość przysłony. Bardzo często używam wartości F16, a i tak trzeba robić stacking z np. 4 zdjęć. Bez przyzwoitego statywu się po prostu nie da.

Upgrade statywu

Kupując statyw z myślą o fotografii produktowej należy mieć na uwadze możliwość pod indywidualne potrzeby, ponieważ jest to bardzo zróżnicowana dziedzina fotografii. Do packshotów wystarczy podstawowy statyw, ale dobrze, gdy będzie mobilny. Mobilność może zapewnić nam wózek do statywów, które głównie przeznaczone są pod statywy filmowe, ale z powodzeniem adaptuje się je w studiu fotograficznym. Wózki tego typu charakteryzują się możliwością blokady kół, co jest najważniejsze przy ich wyborze. Dobrze jest, gdy wózek ma możliwość blokady z jednoczesnym jego uniesieniem, ponieważ blokada kół nie da nam takiej gwarancji jak uniesienie statywu. Dzieje się tak, że koła mają swoje osie, po których się obracają i to powoduje destabilizację. Wózki mogące się lekko umieść dają solidna blokadę całego zestawu. Minus jest taki, że na wykładzinie dywanowej nie da się na nim pracować. 

Kolejne akcesoria, które warto mieć na uwadze, to poprzeczne ramiona dodatkowe. Szalenie przydatny element przy fotografowaniu jedzenia, bo możemy zrobić zdjęcie z góry. Wysięg boczny nie tylko sprawdzi się w fotografii kulinarnej, ale również w każdego typu flatshotach. Mając wysoki statyw i odpowiednio długie ramię, możemy śmiało fotografować odzież położoną na tle lub inne produkty wymagane kadru z góry. Minusem tego rozwiązania jest masywny statyw, bo inaczej łatwo o jego przewrócenie wraz z aparatem. Zapobiec przewrotce można poprzez stosowanie dodatkowego obciążnika - jak do boomu lub woreczków z piaskiem, które są przeznaczone do statywów oświetleniowych.

Wisienka na torcie, czyli głowica 

Głowica jest równie ważna co sam statyw i jest komplementarnym i nieodzownym elementem całości. Głowica musi być również solidna, by utrzymała aparat wraz z obiektywem, a obiektywy macro potrafią ważyć ponad 1kg! Jeśli założymy jeszcze duży wyzwalacz ze sterownikiem do lamp błyskowych, to masa nam rośnie. Tu już nie ma co oszczędzać i warto postawić na głowicę z przekładnią zębatą, ponieważ tylko ona da całkowita kontrolę nad ustawianiem kadru w każdym kierunku. Głowicę tego typu zaczynają się od ok. 1000zł, więc jeśli mamy skromniejszy budżet to warto poszukać głowicy olejowej. Często stosowane do filmowania, ale to rozwiązanie uniwersalne i swobodne, bo możemy zamontować ciężki osprzęt. Najważniejsze w naszej głowicy jest to, żeby szybko się całość ustawiała i nie miała luzów po delikatnym dokręceniu blokady. 

Jakich głowic unikać? 

Zazwyczaj tych tanich i zintegrowanych ze statywem, które często wykonane są z plastiku. Głowicę tego typu ciężko jest precyzyjnie ustawić nawet z telefonem. Oczywiście da się ustawić jak należy, ale zajmuje to znacznie więcej czasu, a w fotografii produktowej to czas jest najcenniejszy. Jakie głowicę jeszcze się nie nadają? Kulowe. Głowicę kulowe również te z wysokiej półki są nieergonomiczne w praktyce. Wygodnie i szybko można je ustawić, ale mamy całkowity brak precyzji, a to je dyskwalifikuje. Często takie głowice nie trzymają też mocno. Im większa kula wewnątrz tym lepiej, ale daleko im do ideału. 

Podsumowanie

Statyw w fotografii produktowej powinien być masywny, by nie przenosić drgań. Musi mieć również mieć możliwość wymiany głowicy, ponieważ w przyszłości możemy chcieć coś pozmieniać. Ważny czynnik to możliwość rozbudowy o dodatkowe akcesoria. Przy wyborze warto omijać elektromarkty. Nie znajdziecie tam nic ciekawego, bo by się nadawało do lustrzanki czy bezlusterkowca. Można odwiedzić jakiś profesjonalny sklep lub kupić przez internet :) 
Profil autora na Behance 


 
Zobacz Poradniki fotografii produktowej od Mixshot. Znajdziesz tam wiele cennych rad i filmików z zakresu fotografii produktowej.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Fotografia produktowa w obliczu światowej pandemii.